Hoe belangrijk is een audicien?

Goed horen is iets bijzonders en iets waar je zuinig op moet zijn. Voor ons slechthorenden is dit logischer dan voor iemand met een goed gehoor. Het gekke is dat als je gehoor slechter wordt je dat niet meteen merkt. Als je ogen slechter gaan zien merk je dit veel eerder. Hoe kan dat? Deze twee zintuigen zijn allebei erg belangrijk. Geven wij makkelijker toe dat wij iets niet goed meer zien dan horen? Stappen we makkelijker naar de opticien dan naar een audicien?

Liever naar een opticien of audicien?

De meeste klanten van de audicien zijn daar terecht gekomen na een doorverwijzing van een arts. Dit is echter maar een klein groepje van alle slechthorende mensen. Vooral jonge mensen – maar ook oudere – lopen niet zomaar bij een audicien naar binnen. De maatschappij reageert anders op iemand die gehoorapparaten gebruikt dan op iemand die een bril draagt. Maar waarom eigenlijk? Ik krijg van mijn audicien vaak een brief thuis waarin staat dat ik een cadeau krijg als ik iemand meeneem voor een gratis hoortest. Ik weet nooit goed wat ik daar mee moet. Het is leuk om een cadeau te krijgen maar daarvoor moet ik wel tegen iemand gaan zeggen: “ joh, misschien is het goed om is een keer naar te oren te laten kijken?” Ik weet niet of ze daar moeite mee zullen hebben of zich zelfs gekwetst voelen. Dat zou natuurlijk niet zo moeten zijn, maar helaas heeft de maatschappij ons wel dit beeld opgelegd. Persoonlijk vind ik het ook minder erg als deze brief afkomstig was van mijn opticien.

Waarom hebben wij een drempelvrees voor de audicien? Voor mij is dat antwoord niet moeilijk. Een leuke bril kan heel mooi staan en een moderne accessoires zijn. Brillen zijn in veel soorten en maten verkrijgbaar en als je geen bril wilt dragen is de keuze in contactlenzen ook nog eens heel breed. Gehoorapparaten zijn geen accessoires. Het is gewoon een hulpmiddel. Maar wel een heel belangrijke! Wij zouden eigenlijk net zo makkelijk naar een audicien moeten kunnen stappen als naar een opticien.

Wat kan een audicien voor je doen

Als je op zoek bent naar een audicien, neem er dan de tijd voor. Het is toch ook prettig als je een fijne huisarts hebt? Het is belangrijk dat een audicien goed luistert, de tijd voor je neemt, met je meedenkt en dat je voor vragen altijd welkom bent. Een goede audicien is heel belangrijk.

Dat een audicien gespecialiseerd is in gehoorapparaten is algemeen bekend maar wat kan hij/zij nog meer voor je betekenen? Geluid is een groot begrip. Ik heb gemerkt dat je in het dagelijks leven aan gehoorapparaten alleen niet genoeg hebt. Je krijgt te maken met veel ‘ soorten’ geluid. Het geluid in restaurants, theater of bioscoop is weer heel anders dan op het werk. En zelfs daar zijn grote verschillen. Het geluid op een kantoor is heel anders dan in een fabriek. Vraag je audicien wat hierin allemaal mogelijk is in je persoonlijke (werk)situatie. Voor veel zaken zijn extra hulpmiddelen beschikbaar die het vermogen van je gehoorapparaten verbeteren. Ook voor thuis zijn er diverse mogelijkheden die ons leven makkelijker kunnen maken. Denk hier bijvoorbeeld aan een telefoon die licht geeft als er iemand belt. Dit geldt ook voor de deurbel. Een speciale wekker voor slechthorende en ga zo maar door. Vind je het vervelend dat je tijdens het zwemmen geen gebruik kunt maken van je gehoorapparaten? Wat dacht je van waterdichte toestellen?

Ik heb zelf ervaren dat het geluid van een televisie moeilijk te volgen is met gewone gehoorapparaten. Na mijn bezoek aan de audicien kwam ik erachter dat ook daar iets aan te doen is. Ik ben ontzettend blij dat ik mijn angsten heb overwonnen en mijn eigen drempelvrees de baas ben geworden. Het heeft mijn leven absoluut een stuk makkelijker gemaakt. Ik hoop dat jullie door het lezen van dit stuk ook de kracht en wijsheid vinden om voor jezelf op te komen. Ga naar een goede audicien en ontdek dat jouw problemen normaal zijn. Er zijn voldoende oplossingen voorhanden om met moderne middelen ervoor te zorgen dat je niet moet leren leven met de minpunten die je wellicht ervaart. Er zijn mensen die je willen (en kunnen) helpen dit op te lossen. Mijn eigen audicien zei heel treffend tegen mij: “Wij kunnen de meeste mensen wel helpen, maar het is onmogelijk om al onze klanten te vragen waar ze tegenaan lopen. Als ze hier niet komen vertellen wat er aan de hand is kunnen wij ook niet veel voor ze doen.”

Geen drempelvrees, gewoon doen!

Heb jij ook problemen met bepaalde geluiden? Dan hoop ik dat ik je een duwtje in de rug heb gegeven. Ga naar een erkende audicien en wees niet bang. Vergeet niet: je bent niet de enige!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.