Dokter Kox, voor al uw vragen

Via de site en de social media zijn er een aantal vragen gesteld over hoe KNO-artsen omgaan met de slechthorende patiëntengroep. Vragen die daarbij langsgekomen zijn bijvoorbeeld:

  • Wordt er les in gebarentaal gegeven tijdens de opleiding tot KNO-arts?
  • Wordt er gewerkt met doorzichtige mondkapjes?
  • Waarom zijn de meeste balies in de KNO-wachtruimte niet voorzien van ringleiding?

Graag vertel ik jullie over mijn eigen ervaringen, en hoop jullie hierdoor meer duidelijkheid te geven omtrent de werkwijze van de KNO-arts.

Aanpassingen op de poli?

Toen ik aan mijn opleiding begon, ben ik er ook altijd vanuit gegaan dat op de poli KNO er een uitgebreide setting zou zijn om zo ook de slechthorende patiënten goed te kunnen helpen. Ook had ik verwacht dat er een cursus gebarentaal zou worden gegeven tijdens de opleiding. Toen bleek dat dit veelal niet het geval is, ben ik gaan navragen waarom dat zo is.

Het antwoord dat ik daarop kreeg was aan de ene kant verrassend, maar bij nader inzien eigenlijk best logisch: Zeer slechthorende patiënten of zelfs dove patiënten komen op de KNO-poli niet heel veel meer dan op andere poli’s! De KNO is niet een uitzondering, gezien de aangeboren slechthorende patiënten in principe helemaal niet bij de KNO-arts onder behandeling zijn nadat is vastgesteld dat er een slechthorendheid is (vaak op kinderleeftijd). Uiteraard is er wel een groep patiënten die minder goed hoort door (tijdelijke) oorproblemen, echter kan deze groep zich vaak prima redden zonder hulpmiddelen.

Opleiding

Tijdens mijn opleiding in het LUMC merkte ik dat daar op de polikliniek wel aanpassingen zijn gemaakt; zo wordt de patiënt via een nummersysteem opgeroepen, zodat ook slechthorende patiënten weten dat zij aan de beurt zijn. Ook beheerst een aantal KNO-artsen de gebarentaal, voornamelijk de specialisten die zich bezighouden met het implanteren van cochleair implantaten en zo de brug vormen tussen de horende en de niet-horende gemeenschap.

Gebarentaal

Sinds 5 jaar werk ik als KNO-arts in niet-academische ziekenhuizen en heb hier nog niet eerder te maken gehad met dove patiënten die ik met gebarentaal beter had kunnen helpen. Ik denk ook dat de gebarentaal een taal is die je bij moet houden en niet 1x per paar jaar kan toepassen.

Ik hoop dat ik op deze manier een beetje duidelijk heb kunnen maken waarom er op de KNO-poliklinieken minder rekening gehouden wordt met slechthorende patiënten dan je van tevoren zou denken.

Uiteraard zal elke KNO-arts er alles aan doen om de communicatie met zijn/haar patiënt optimaal te laten verlopen. Hierin maakt het uiteraard niet uit om welke communicatieproblemen het gaat, samen met de patiënt zal er altijd naar een goede oplossing worden gezocht. Het is immers de plicht van de arts om zijn/haar conclusie en beleid duidelijk aan de patiënt uit te leggen en te toetsen of de patiënt het goed begrepen heeft.

Vragen aan Dokter Kox

Zoals jullie wellicht al hebben gemerkt blog ik onregelmatig voor UnitEars. Graag blog ik informerend, daar waar onduidelijkheden zijn of vragen uit interesse klim ik graag in het toetsenbord om jullie te antwoorden. Schroom ook niet, en stuur je vraag/ervaring in naar redactie@unitears.nl o.v.v. Vraag aan Dokter Kox.

Tot de volgende keer!

Dennis Kox,

KNO-arts Vijf Meren Kliniek, Haarlem/Hoofddorp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *