Brief voor meer toegankelijkheid

Bent u in een gebouw geweest waar geen gehoorfaciliteiten aanwezig waren? Schrijf ze aan. Veel bedrijven zijn zich niet bewust van het feit wat er mogelijk is op het gebied van gehoorhulpmiddelen, laten wij hen informeren zodat we allemaal kunnen profiteren van meer toegankelijkheid. Zij zijn gastvrij en wij kunnen communiceren op een prettige manier!

Deze brief  voor meer toegankelijkheid stelden wij als format voor je op. Gebruik ‘m, wijzig waar nodig en verstuur!

Geachte heer, mevrouw,

D.d. heb ik een bezoek gebracht aan uw gebouw. Helaas heb ik daar niet kunnen doen wat ik wilde doen. “Waarom niet?” vraagt u zich af. “Onze voorzieningen zijn goed voor elkaar en onze medewerkers staan klaar om u bij te staan waar nodig. “

Klopt, uw voorzieningen zijn voor het merendeel van uw bezoekers vast goed in orde. En uw medewerker begroette me glimlachend. Daar is helemaal niets mis mee.

Het geval is, ik ben slechthorend. Dat betekent dat ik moeite heb met horen en verstaan. Zeker als het gaat om plekken waar sprake is van veel omgevingsgeluid. Het gevolg is, dat ik wel uw gebouw binnen kan gaan, maar eigenlijk altijd buiten sta omdat ik niet datgene kan doen waar ik voor kwam en waar uw gebouw voor bedoeld is.

Natuurlijk zou een medewerker me kunnen helpen maar u kunt zich misschien voorstellen dat ik het gênant vind iemand aan te spreken die ik vervolgens niet of nauwelijks kan verstaan.

Ik ben niet iemand die snel klaagt. Maar vandaag kom ik voor mezelf op omdat ik van mening ben, en met mij bijna twee miljoen Nederlanders, dat wij recht hebben op goede gehoorvoorzieningen in gebouwen. Dit kan bijvoorbeeld een ringleiding  zijn.

Dat bent u het toch met me eens?

Laten we samen werken aan een toegankelijk Nederland. Voor iedereen.
Zonder onzichtbare drempels.

Met vriendelijke groet,